خبر ها

محوطه‌های پیش از تاریخ سگزآباد قابلیت معرفی را در سطح جهانی دارند

قزوین – بوئین سلام – معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: محوطه‌های پیش از تاریخ سگزآباد از ارزش باستان شناسی بالایی برخوردار بوده و قابلیت معرفی را در سطح جهانی دارند.

به گزارش ایرنا، حسن طالبیان عصر سه شنبه در بازدید از محوطه های پیش از تاریخ سگزآباد در شهرستان بوئین زهرا افزود: اکتشافات ارزشمندی از عصر آهن در پی کاوش های باستان شناسی از این محوطه ها به دست آمده که بیانگر نحوه زندگی و ارتباطات انسان ها در ۶ تا ۹ هزار سال قبل بوده است.

وی با اشاره به ضرورت راه اندازی سایت موزه محوطه باستانی سگزآباد (قره تپه، تپه زاغه و گورستان)،گفت: یک سرمایه گذار بخش خصوصی برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از این اقدام استقبال و حمایت می کند.

این مسوول گفت: ایجاد سایت موزه در این محوطه های باستانی به تعمیق مطالعات علمی و باستان شناسی کمک می کند و همچنین با ایجاد امکانات زیرساختی رفاهی این منطقه را تبدیل به مکانی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی می کند.

در این بازدید مکان یابی و جانمایی بخش های مختلف طرح سایت موزه محوطه های تاریخی سگزآباد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

براساس نظر باستان شناسان دشت قزوین که قره تپه و تپه زاغه سگزآباد و گورستان موجود در آنها واقع در بخش جنوبی آن هستند، دارای تمدنی ۹ هزار ساله بوده و وجود محوطه های پیش از تاریخ در آنها نشان می دهد این منطقه از مهم ترین کانون های شکل گیری تمدن در فلات ایران بوده است.

کاوش های باستان شناسی در محوطه های پیش از تاریخ سگزآباد واقع در جنوب قزوین از دهه ۴۰ به بعد در حال انجام است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

دکمه بازگشت به بالا