جاذبه های بوئین زهرا

غار قلعه کرد

غار قلعه کرد

غار قلعه کرد بوئین زهرا

غار قلعه کرد در 20 کیلومتری برج های دوگانه خرقان در دهستان حصاراز توابع شهر آبگرم -قزوین قرار دارد و با مختصات جغرافیایی 30/51/48 طول شرقی و 54/47/35 عرض شمالی ، ارتفاع آن از سطح دریا حدود 2064 متر است.پس از عبور از دهانه غار و فرود از یک چاه راه 15 متری، تالاری به وسعت بیش از یکهزار مترمربع رخ می نماید که دارای چکیده ها و چکنده های فوق العاده زیبا و مسحور کننده است.

رطوبت بالا ، نقاشی های دیواری که نشان از انسان زی بودن غار در سال های دیرین دارد و حوضچه های آب ، ویژگی های غار قلعه کرد را افزایش داده است.قدمت این غار به دوره الیگومیوس و دوران سوم زمین شناسی می رسد که تا چهل میلیون سال پیش تخمین زده می شود.{C}

 

غار قلعه کرد بوئین زهرا

نقشه غار قلعه کرد – طراحی شده توسط نوون بوچیچ

 

مشخصات غار

نوع غار : کشف شده

نام غار : قلعه کرد

نام فارسی غار بصورت لاتین : Qaleh Kord

) 35˚ 47′ 48.98″ Nعرض جغرافیایی دهانه غار: (

) 48˚ 51′ 23.35″Eطول جغرافیایی دهانه غار: (

ارتفاع دهانه اصلی از سطح دریا : 2100 متر

تعداد دهانه غار : 1 دهانه

استان : قزوین

نزدیکترین شهر : آبگرم

نزدیکترین روستا : قلعه کرد

نشانی محل غار : استان قزوین، آبگرم، دو راهی آبگرم به سمت غرب حصار ولی عصر، روستای علی آباد، روستای قلعه کرد، یک و نیم کیلومتری جنوب غربی روستای قلعه کرد (در مجموع تا شهر قزوین 140 کیلومتر)

توضیحاتی درباره نوع غار : غار قلعه کرد در اثر انحلال سنگهای آهکی سازند قلم تشکیل شده و به سن حدود چهار میلیون سال و متعلق به دوره الیگومیوس و دوران سوم زمین شناسی می باشد.

جانداران داخل غار : خفاش و برخی حشرات ریز

کشفیات درون غار (اشیاء یا ابزار تاریخی، استخوان انسان یا جانور، …) : سفال

اطلاعات دقیق تر از زبان یکی از اهالی محلی:

این غار در بیرون از محوطه ی روستا میباشد حدود1.5کیلومتر. دودهانه ی اصلی دارد اولی بزرگ است حدود 5 متر ارتفاع دارد. بعد از اینکه 15متربه جلو رفتیم به دهانه ی دومی میرسیم که ارتفاع آن به 1 مترمیرسد. در داخل آن آبشار کوچکی قرار دارد که بایدبه آرامی از آن عبورکرد بعد از این که آن رارد کردیم به یک گودال بزرگ برخورد خواهیم کرد برای پایین رفتن از آن باید تجهیزات کوهنوردی داشته باشیم مانند طناب یا نردبانهای طنابی بعد از این که به پایین رسیدیم با سه راه برخورد میکنیم که ورود به یکی از تالارها میباشد بدون روشنایی وارد نشوید در پایان سفر خوشی رابرای شما آرزو میکنم. [آقای شهرام شیرازی]

 

منابع

1.دانشنامه آزاد ویکی پدیا [www.wikipedia.org]

2.کویرها وبیابانهای ایران [www.irandeserts.com]

3.غارهای ایران [www.irancaves.com]

  1. هم طناب [www.hamtanab.com]

گردآوری و بازنشر: گروه گردشگری شهر مجازی ایرانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

دکمه بازگشت به بالا