خبر ها

کاوش‌های باستان شناسی جنوب دشت قزوین تعطیل شد

قزوین – ایرنا – مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: فعالیت‌های باستان شناسی جنوب دشت قزوین واقع در سگزآباد شهرستان بوئین زهرا به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده است.

علیرضا خزائلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شیوع کرونا فصل جدید کاوش های باستان شناسی در قره تپه، تپه زاغه و گورستان باستانی در محوطه های پیش از تاریخ سگزآباد را تعطیل کرده و به تعویق انداخته است.

وی اظهار داشت: کاوش های باستان شناسی در این منطقه برعهده تیم موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران است.

این مسوول گفت: فعالیت های باستان شناسی در غار قلعه کرد در آوج نیز تعطیل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین افزود: فعالیت های باستان شناسی در محوطه های پیش از تاریخ سگزآباد از دهه ۴۰ به این سو در قالب فواصل و به شکل دوره ای در حال انجام است و تاکنون یافته های ارزشمندی از زندگی انسان ها در عصر آهن ۲و ۳ در پی کاوش های انجام شده از این منطقه به دست آمده است.

جنوب دشت قزوین با داشتن تمدن ۶ تا ۹ هزارساله و وجود محوطه‌های پیش از تاریخ از جمله تپه زاغه، قره تپه و تپه قبرستان در سگزآباد که معرف قدیمی ترین دوران استقرار و زندگی در این منطقه است از مهم ترین کانون‌های شکل‌گیری تمدن در فلات ایران و از محورهای عمده مطالعات و پژوهش‌های باستان شناسی کشور محسوب می شوند.

شواهد و بررسی های بدست آمده حکایت از آن دارد که تا دوره هخامنشی یکجانشینی در این منطقه وجود داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا